5 тайни за правилните стимули издава психолог
Момче пред компютър. Снимка: Guliver / Getty
В края на срока, след ваканция, след по-продължително боледуване и отсъствие от училище, за повечето малчугани е трудно да влязат в нов ритъм и успешно да се справят с натоварването.
Трудно им е де се мобилизират рано сутрин и още по-сложно е да останат концентрирани 6 часа поред.
Какво да правим и как да помогнем?
Психологът Василий Сенаторов дава няколко съвета.
Защо да учат? Понятието "мотивация" е тясно свързано с понятието "потребност". Мотивът ни принуждава да предприемем действия, за да задоволим дадена нужда. Ето защо първата стъпка е да се посочат ясно тези нужди.
Започнете с честното обсъждане на представите на детето за това.
Възможно е в момента то да няма нужда от нови знания, а просто от родителско признание. В този случай целта е да зарадва мама или татко. До определена възраст е напълно приемливо хлапето да учи само, за да зарадва родителите си.
Необходимо е реалистично да оцените възможностите на детето. Целта трябва да отговаря на способностите му и всички страни трябва да са съгласни с нейната формулировка.
Важно е детето да разбере, че се движи в правилната посока и често именно семейството му помага да разбере това.
Всичко има начало и край - такъв е редът. И е важно детето от рано да възприеме този ред. Важно е то да знае как ще завърши започнатото – занимания, игри, общуване.
Трябва да го научите да се разделя с приятелите си, да види и приеме определен изход от играта, когато тя приключи.
Освен това, ако нещо не е завършено, тогава няма как да започне отново. Няма как то да планира следваща дейност, да види резултатите, да се наслади на успеха.
И ако детето не вижда края, много трудно ше съхрани и ще поддържа мотивация си.
Снимка: Guliver / Getty
Отивате на почивка на непознато и диво място. Около вас има много нови растения, природни феномени, трябва да поправите нещо, да сготвите, да доставите храна ...
Всеки постоянно се нуждае от знания, за да се справя с ежедневните си задачи. Обяснете това на детето. Трябва да му покажете как наученото може да му е от полза.
Това, което е полезно, най-често предизвиква интерес, а необходимостта от решаване на реална житейска задача, е стимул да придобие необходимите знания.
Малкият ученик не знае как да прояви постоянство. Необходима е помощ от страна на родителите. Те трябва да дадат посоката и да поддържат ентусиазма му.
Ученето не е просто дейност, а част от живота: подкрепяйте детето, бъдете чувствителни към вълненията и тревогите му, демонстрирайте участие, а не контрол.
Взаимодействието родител-дете е ключът към създаването на хармонична среда. Детето трябва със сигурност да знае, че винаги ще бъде подкрепено.
Нека то винаги да може да ви разкаже за чувствата си – например да не се страхува да признае, че не иска да учи или не знае защо го прави.
Важно е също така родителят да споделя своите преживяванията си с детето: всеки е по-склонен да направим нещо, когато знае, че някой се тревожи за него.
Успехът идва бавно. Пробвайте с тези съвети, опитайте се да оцените кое работи и кое не, следвайте само тези, които са най-ефективни за вас.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари